Światła na skrzyżowaniu Tarnogórskiej, Elsnera i Rogozińskiego już są ! |
W
pierwszym numerze naszego biuletynu zapowiadałem,
że do końca sierpnia br. będzie wykonana
sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu
Tarnogórskiej z Rogozińskiego i Elsnera.
I rzeczywiście - z trzydniowym opóźnieniem w stosunku do zapowiedzi sygnalizacja została wykonana. Dla kogo ta sygnalizacja Nie wszyscy mieszkańcy Żernik są zadowoleni z uruchomionych świateł i nie należy się temu dziwić. Dla mieszkańców zachodniej części Żernik jadących do lub z centrum miasta stanowią one utrudnienie. Jest ono niewielkie przy skręcaniu z Na uruchomieniu sygnalizacji skorzystali przede wszystkim mieszkańcy wschodniej części („starych” Żernik i osiedla), którzy dotąd mieli duży problem z wyjazdem z ul. Elsnera na ul. Tarnogórską. Realizując ich postulaty, zgłaszane już od wielu lat, zdecydowano się na budowę sygnalizacji na tym skrzyżowaniu. Jednak najważniejszym powodem budowy sygnalizacji były względy bezpieczeństwa. W pierwszej kolejności chodziło o Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu Tarnogórskiej z Rogozińskiego i Elsnera jest świetnym przykładem sytuacji typowej dla każdej inwestycji, która jednym osobom przynosi znaczące korzyści, ale dla innych bywa utrudnieniem. W takiej sytuacji trzeba wznieść się ponad własny punkt widzenia i zaakceptować te utrudnienia ze świadomością, że nasz drobny kłopot może naszym sąsiadom znacznie ułatwić życie. Czekając codziennie na skręt w Rogozińskiego myślę o tym, że moi sąsiedzi mają ułatwiony wyjazd do miasta, a samo skrzyżowanie i ul. Tarnogórska są bezpieczniejsze niż dawniej. Unikalna sygnalizacja Sygnalizacja nasza jest sygnalizacją akomodacyjną tzn. nie pracującą według stałego programu, lecz dostosowującą się do warunków panujących na skrzyżowaniu. Jej działanie, choć bardzo skomplikowane, opiera się na kilku podstawowych zasadach: · Przy braku ruchu na skrzyżowaniu wszystkie światłą na wszystkich kierunkach są czerwone. · Jeżeli do skrzyżowania zbliża się pojazd (wykrywany przez umieszczone pod asfaltem czujniki tzw. pętle indukcyjne), wówczas dla niego zapala się zielone światło na czas potrzebny do jego przejazdu. · Zielone światło dla pieszych zapala się po naciśnięciu przycisku. Zasady te powodują zmniejszenie szybkości pojazdów przejeżdżających przez skrzyżowanie, szczególnie w porze nocnej, gdy ruch pojazdów jest niewielki. Gdy pojedynczy pojazd zbliża się do skrzyżowania, kierowca widzi czerwone światło i odruchowo zmniejsza prędkość. Jeżeli nawet tego nie zrobi, to może zostać zmuszony do zatrzymania się przed samym skrzyżowaniem. Sygnalizacja działa bowiem w ten sposób, że po wykryciu pojazdu zbliżającego się do skrzyżowania zielone światło zapala się nie natychmiast, lecz z pewnym opóźnieniem wyliczonym tak, by pojazd jadący z dozwoloną prędkością otrzymał zielone światło bez konieczności hamowania. Jeżeli ktoś będzie jechał z prędkością znacznie większą od dozwolonej, to zielone światło dla niego także zapali się z takim samym opóźnieniem, ale przy jego większej prędkości będzie on bliżej skrzyżowania, co wymusi na nim hamowanie. Oprócz tych podstawowych reguł jest szereg innych sterujących sygnalizacją w bardziej złożonych sytuacjach, np. równoczesny przyjazd pojazdów z kilku kierunków, długi sznur pojazdów w jednym kierunku, piesi oczekujący na przejście przy dużym natężeniu ruchu samochodowego itp. Wspomnę tylko o jednej z nich ważnej dla wszystkich, jadących ul. Tarnogórską i Sygnalizacja akomodacyjna jest wciąż rzadkością w naszym mieście. Jednak nawet tam, gdzie istnieje (np. skrzyżowanie Tarnogórskiej i Grottgera) nie jest tak uniwersalna, jak w Żernikach. Czekaliśmy na nią długo, ale dzięki temu mamy unikalną, najnowocześniejszą sygnalizację w całym mieście. Wyrzucone pieniądze? Niektórzy mieszkańcy naszej dzielnicy byli zaniepokojeni faktem, że przy okazji budowy sygnalizacji remontuje się nawierzchnię na sporych odcinkach przyległych ulic, a przecież niedługo będzie tu budowana kanalizacja i ulice będą ponownie rozkopywane. Bardzo chwalebna jest taka gospodarska troska o dobro wspólne. Gdyby więcej z nas prezentowało takie podejście do wspólnego majątku bylibyśmy bogatszym krajem, a w naszym biuletynie nie musiałyby ukazywać się artykuły z |
Tadeusz Grabowiecki Przewodniczący Rady Osiedlowej Radny Rady Miejskiej |
|