PROJEKT OBSŁUGI KOMUNIKACYJNEJ
CENTRUM PRZESIADKOWEGO W GLIWICACH |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
W związku z
uruchomieniem Centrum Przesiadkowego w
Gliwicach,
proszę o zapoznanie się z pismem wystosowanym przez I Zastępcę Prezydenta Gliwic, Pana Mariusza Śpiewoka do Mieszkańców naszego Miasta. PISMO Pana Mariusza Śpiewoka W nawiązaniu do opracowania pn. ,,Projekt obsługi komunikacyjnej nowego Centrum Przesiadkowego w Gliwicach - Zachodniej Bramy Metropolii" przedstawionego na spotkaniu w dniu 12 lipca br., ustaleń ze spotkań w dniach: 20 lipca i 30 września br. oraz prowadzonej korespondencji, uprzejmie informujemy, że Zarząd Transportu Metropolitalnego zaktualizował przedstawioną propozycję obsługi Centrum Przesiadkowego. W przypadku linii, dla których przygotowano więcej niż jeden wariant rozwiązania, wspólnie z Urzędem Miejskim w Gliwicach uzgodniono wybór następujących wariantów:
Ponadto przyjęto
przedstawione w opracowaniu zmiany tras linii
194 i 694 poprzez skrócenie trasy do Centrum
Przesiadkowego (wyłączenie z obsługi ul.
Chorzowskiej) oraz uruchomienie nowej linii 687
zapewniającej dodatkowe skomunikowanie dzielnicy
Sikornik z
W celu postulowanego przez UM Gliwice zmniejszenia wzrostu pracy eksploatacyjnej, związanego z uruchomieniem Centrum Przesiadkowego , proponujemy wprowadzenie następujących zmian:
Dodatkowo
wprowadzono by zmiany przebiegów tras linii
rozpoczynających kursy z przystanku „Osiedle
Kopernika Pętla 1".
Wprowadzone zmiany
nie spowodują zwiększenia liczby przejazdów
wokół Centrum Przesiadkowego.Obecnie autobusy linii 678 i 692 po odjeździe z przystanku początkowego kierują się do przystanku „Osiedle Kopernika Oriona 2" na ul. Toszeckiej, a następnie ponownie przejeżdżają obok przystanku „Osiedle Kopernika Pętla 1" (bez ponownej obsługi) i kierują się do przystanku „Osiedle Kopernika Saturna 1". W wyniku proponowanej korekty wyłączony z obsługi w kierunku centrum miasta zostałby przystanek „Osiedle Kopernika Oriona 2" oddalony o około 100 metrów drogi dojścia pieszego. Podczas przeprowadzonych przejazdów technicznych ZTM zauważył możliwe występowanie problemów z obsługą i przepustowością poszczególnych stanowisk. Mając na uwadze powyższe, w celu usprawnienia obsługi poszczególnych peronów oraz zgrupowania linii odjeżdżających w kierunku tych samych dzielnic lub ulic z jednego lub z sąsiednich peronów, wprowadzono zmianę koncepcji obsługi stanowisk nr: 11, 12, 13, 14, 17, 18 przez poszczególne linie. W efekcie zmniejszy się droga dojścia pieszego pomiędzy poszczególnymi stanowiskami, z których będą odjeżdżały linie w kierunku: Sośnicy, Politechniki Śląskiej i Hali Arena, ul. Pszczyńskiej oraz ul. Dworcowej. Skutkiem korekty będzie również poprawa równomierności liczby odjazdów na poszczególnych stanowiskach. Zgodnie z założeniami przyjętymi przez projektantów wysiadanie pasażerów w kursach kończących się na terenie Centrum Przesiadkowego wjeżdżających od strony ul. Tarnogórskiej miałoby się odbywać na stanowiskach zlokalizowanych na drodze dojazdowej do Centrum Przesiadkowego za skrzyżowaniem z ul. Tarnogórską. Przedmiotowa lokalizacja pozwala na zakończenie kursu bez konieczności wykonywania manewrów wokół peronów. Niemniej jednak dojście do stanowisk, z których odbywałyby się odjazdy autobusów ZTM, wymagałoby przejścia od 200 do 300 metrów. Dla porównania droga dojścia pieszego ze stanowisk do wysiadania zlokalizowanych po południowej stronie Centrum Przesiadkowego, przeznaczona dla autobusów wjeżdżających od strony ul. Toszeckiej, wynosić będzie, w zależności od stanowiska, od 50 do 200 metrów. Z uwagi na brak możliwości wyznaczenia przystanku w północnej części Centrum Przesiadkowego na wysokości peronów przeznaczonych dla autobusów ZTM, skrócenie drogi dojścia pieszego dla pasażerów wysiadających z autobusów, których kursy będą się kończyły na terenie Centrum Przesiadkowego od strony ul. Tarnogórskiej wymagałoby skierowania ww. autobusów do obsługi stanowisk nr 5 i 6. Wówczas trasa każdego takiego kursu uległaby zwiększeniu o około 200 metrów. Natomiast droga dojścia pieszego do pozostałych peronów, z których odbywać się będą odjazdy autobusów ZTM wynosiłaby od 15 do około 100 metrów. W nawiązaniu do prowadzonej korespondencji w sprawie zmian na liniach zwykłych po uruchomieniu linii M106 (pismo UM Gliwice nr UK.7240.108.2022 z 1 lipca 2022 r.) informujemy, że zakłada się iż uruchomienie przedmiotowej linii metropolitalnej oraz dopasowanie oferty na liniach zwykłych nr 57, 259, 280, 692, 699 wprowadzone zostałoby wraz z uruchomieniem Centrum Przesiadkowego , tj. od 3 grudnia 2022 r. Z uwagi na zmniejszenie liczby kursów linii 57 kierowanych do Brzezinki wprowadzono by zmianę trasy przejazdu linii M106 polegającą na włączeniu do obsługi przystanków: ,,Brzezinka Gaudiego" i „Brzezinka Wyczółkowskiego", zlokalizowanych na terenie Podstrefy Gliwickiej Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w godzinach głównych zmian pracowniczych. Przedmiotowa zmiana pozwoliłaby na zapewnienie odpowiedniej częstotliwości połączeń do rejonu Strefy Ekonomicznej od strony centrum Gliwic oraz możliwości dojazdu z W tym miejscu znajduje się plan sytuacyjny i rozmieszczenie stanowisk autobusowych w Centrum Przesiadkowym. Stanisław
Franiel
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||