PROJEKT OBSŁUGI KOMUNIKACYJNEJ
CENTRUM PRZESIADKOWEGO W GLIWICACH

W związku z uruchomieniem Centrum Przesiadkowego w Gliwicach,
proszę o zapoznanie się z pismem wystosowanym przez I Zastępcę Prezydenta Gliwic,
Pana Mariusza Śpiewoka do Mieszkańców naszego Miasta.

PISMO Pana Mariusza Śpiewoka
W nawiązaniu do opracowania pn. ,,Projekt obsługi komunikacyjnej nowego Centrum Przesiadkowego w Gliwicach - Zachodniej Bramy Metropolii" przedstawionego na spotkaniu w dniu 12 lipca br., ustaleń ze spotkań w dniach: 20 lipca i 30 września br. oraz prowadzonej korespondencji, uprzejmie informujemy, że Zarząd Transportu Metropolitalnego zaktualizował przedstawioną propozycję obsługi Centrum Przesiadkowego.

W przypadku linii, dla których przygotowano więcej niż jeden wariant rozwiązania, wspólnie z Urzędem Miejskim w Gliwicach uzgodniono wybór następujących wariantów:
Linia Nr
Wariant Opis
A4, A4N 2 wyłączenie obsługi przystanku „Gliwice Plac Piastów" w kierunku zajezdni
6
2 skrócenie trasy do Centrum Przesiadkowego (wyłączenie z obsługi ul. Robotniczej)
8, 58 2 wyłączenie obsługi przystanku „Gliwice Opolska" i „Gliwice Lipowa"
57 2 zmiany związane z uruchomieniem linii M106 oraz zmiany obsługi Tulipan Parku
60 2 skrócenie trasy do Centrum Przesiadkowego
187, 287 2 włączenie do obsługi ul. Robotniczej
259, 280
692, 699
2 wprowadzenie zmian związanych z uruchomieniem linii M106
(z wyjątkiem zmiany trasy linii 692 w rejonie Osiedla Kopernika).

Ponadto przyjęto przedstawione w opracowaniu zmiany tras linii 194 i 694 poprzez skrócenie trasy do Centrum Przesiadkowego (wyłączenie z obsługi ul. Chorzowskiej) oraz uruchomienie nowej linii 687 zapewniającej dodatkowe skomunikowanie dzielnicy Sikornik z Centrum Przesiadkowym.
W celu postulowanego przez UM Gliwice zmniejszenia wzrostu pracy eksploatacyjnej, związanego z uruchomieniem Centrum Przesiadkowego , proponujemy wprowadzenie następujących zmian:
Linia Nr Jaka zmiana
57 skrócenie trasy 3 par kursów w dni robocze do Centrum Przesiadkowego, (wyłączenie z obsługi odcinka: Centrum Przesiadkowe - Brzezinka Wałbrzyska)
71 skrócenie trasy 3 par kursów w dni robocze szkolne do Centrum Przesiadkowego (wyłączenie z obsługi Sośnicy)
156, 617, 687 skrócenie trasy linii 617 do Centrum Przesiadkowego (wyłączenie z obsługi Sikornika),
uruchomienie linii 687 z częstotliwością kursowania co około 30 minut w dni robocze i wolne od pracy, uruchomienie dodatkowych kursów linii 156 w dni robocze nieszkolne w godzinach szczytu oraz w dni wolne od pracy po godzinie 15:00 (w efekcie obsługa dzielnicy Sikornik odbywałaby się co około 1O minut w dni robocze w godzinach szczytu oraz co około 15 minut poza godzinami szczytu i w dni wolne od pracy),
187, 287, 699 zmniejszenie częstotliwości kursowania linii 699 poza godzinami szczytu z 30 do 60 minut
(w związku z planowanym uruchomieniem linii M106),
uruchomienie dodatkowych kursów linii 187 i 287 na skróconej trasie
(w celu zastąpienia obsługi rejonu Osiedla Obrońców Pokoju
przez linię 699 oraz rejonu ul. Poniatowskiego przez linię 60)
197 skrócenie trasy przejazdu w kursach realizowanych obecnie w relacji: Sośnica Osiedle Żeromskiego - Osiedle Kopernika Pętla do relacji: Sośnica Osiedle Żeromskiego - Gliwice Centrum Przesiadkowe w dni robocze w godzinach szczytu,
224 ograniczenie okresu funkcjonowania linii tylko do dni roboczych w godzinach: 5:00 - 21:00
692 skrócenie trasy do Centrum Przesiadkowego w dni robocze w godzinach: 17:30 - 23:00 (wyłączenie z obsługi Osiedla Kopernika) oraz zawieszenie realizacji wybranych kursów w dni robocze,
840 skrócenie trasy do Centrum Przesiadkowego (wyłączenie z obsługi rejonu Teatru w Gliwicach)
60N zawieszenie kursowania linii
Utrzymanie zmian zaakceptowanych przez UM Gliwice, które przedstawione zostały w piśmie ZTM nr OP.4171.4.23.2022.DW.34 (pismo UM Gliwice nr UK.7240.139.2022 z dnia 19 października 2022 r.):
71, 197, 932 utrzymanie wprowadzonych zmian tras przejazdu i rozkładów jazdy linii 71 i 197
oraz zawieszenia kursowania linii 932,
60 utrzymanie zawieszenia kursowania linii w dni wolne od pracy oraz skrócenie godzin funkcjonowania linii w dni robocze,
678 utrzymanie ograniczenia częstotliwości kursowania w dni robocze szkolne w godzinach szczytu z 15 do 30 minut.
693 utrzymanie ograniczenia częstotliwości kursowania w dni robocze w godzinach szczytu z 30 do 60 minut. 
Dodatkowo wprowadzono by zmiany przebiegów tras linii rozpoczynających kursy z przystanku „Osiedle Kopernika Pętla 1".
Obecnie autobusy linii 678 i 692 po odjeździe z przystanku początkowego kierują się do przystanku „Osiedle Kopernika Oriona 2"
na ul. Toszeckiej, a następnie ponownie przejeżdżają obok przystanku „Osiedle Kopernika Pętla 1" (bez ponownej obsługi)
i kierują się do przystanku „Osiedle Kopernika Saturna 1".
W wyniku proponowanej korekty wyłączony z obsługi w kierunku centrum miasta zostałby przystanek „Osiedle Kopernika Oriona 2"
oddalony o około 100 metrów drogi dojścia pieszego.

Podczas przeprowadzonych przejazdów technicznych ZTM zauważył możliwe występowanie problemów z obsługą i przepustowością poszczególnych stanowisk. Mając na uwadze powyższe, w celu usprawnienia obsługi poszczególnych peronów oraz zgrupowania linii odjeżdżających w kierunku tych samych dzielnic lub ulic z jednego lub z sąsiednich peronów, wprowadzono zmianę koncepcji obsługi stanowisk nr: 11, 12, 13, 14, 17, 18 przez poszczególne linie. W efekcie zmniejszy się droga dojścia pieszego pomiędzy poszczególnymi stanowiskami, z których będą odjeżdżały linie w kierunku: Sośnicy, Politechniki Śląskiej i Hali Arena, ul. Pszczyńskiej oraz ul. Dworcowej. Skutkiem korekty będzie również poprawa równomierności liczby odjazdów na poszczególnych stanowiskach.
Wprowadzone zmiany nie spowodują zwiększenia liczby przejazdów wokół Centrum Przesiadkowego.

Zgodnie z założeniami przyjętymi przez projektantów wysiadanie pasażerów w kursach kończących się na terenie Centrum Przesiadkowego wjeżdżających od strony ul. Tarnogórskiej miałoby się odbywać na stanowiskach zlokalizowanych na drodze dojazdowej do Centrum Przesiadkowego za skrzyżowaniem z ul. Tarnogórską. Przedmiotowa lokalizacja pozwala na zakończenie kursu bez konieczności wykonywania manewrów wokół peronów. Niemniej jednak dojście do stanowisk, z których odbywałyby się odjazdy autobusów ZTM, wymagałoby przejścia od 200 do 300 metrów.
Dla porównania droga dojścia pieszego ze stanowisk do wysiadania zlokalizowanych po południowej stronie Centrum Przesiadkowego, przeznaczona dla autobusów wjeżdżających od strony ul. Toszeckiej, wynosić będzie, w zależności od stanowiska, od 50 do 200 metrów.

Z uwagi na brak możliwości wyznaczenia przystanku w północnej części Centrum Przesiadkowego na wysokości peronów przeznaczonych dla autobusów ZTM, skrócenie drogi dojścia pieszego dla pasażerów wysiadających z autobusów, których kursy będą się kończyły na terenie Centrum Przesiadkowego od strony ul. Tarnogórskiej wymagałoby skierowania ww. autobusów do obsługi stanowisk nr 5 i 6. Wówczas trasa każdego takiego kursu uległaby zwiększeniu o około 200 metrów. Natomiast droga dojścia pieszego do pozostałych peronów, z których odbywać się będą odjazdy autobusów ZTM wynosiłaby od 15 do około 100 metrów.
W nawiązaniu do prowadzonej korespondencji w sprawie zmian na liniach zwykłych po uruchomieniu linii M106
(pismo UM Gliwice nr UK.7240.108.2022 z 1 lipca 2022 r.) informujemy, że zakłada się iż uruchomienie przedmiotowej linii
metropolitalnej oraz dopasowanie oferty na liniach zwykłych nr 57, 259, 280, 692, 699 wprowadzone zostałoby
wraz z uruchomieniem Centrum Przesiadkowego , tj. od 3 grudnia 2022 r.

Z uwagi na zmniejszenie liczby kursów linii 57 kierowanych do Brzezinki wprowadzono by zmianę trasy przejazdu linii M106 polegającą na włączeniu do obsługi przystanków: ,,Brzezinka Gaudiego" i „Brzezinka Wyczółkowskiego", zlokalizowanych na terenie Podstrefy Gliwickiej Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w godzinach głównych zmian pracowniczych. Przedmiotowa zmiana pozwoliłaby na zapewnienie odpowiedniej częstotliwości połączeń do rejonu Strefy Ekonomicznej od strony centrum Gliwic oraz możliwości dojazdu z gminy Rudziniec.
   
W tym miejscu znajduje się plan sytuacyjny i rozmieszczenie stanowisk autobusowych w Centrum Przesiadkowym.

              
Stanisław Franiel   
Powrót